Pijler Spaarnespoorbrug Haarlem wordt vervangen in sneltreinvaart

26-11-2015
Dekker Infra |

Een van de pijlers aan de spoorbrug - vlak voor station Haarlem, op het drukke tracé Amsterdam-Haarlem - is waarschijnlijk vanwege baggerwerkzaamheden verzakt. Deze onveilige situatie moet z.s.m. worden opgelost met zo min mogelijk overlast voor het treinvervoer. Vanaf half augustus 2015 is K_Dekker bouw & infra b.v. begonnen met de werkzaamheden. Naast het vervangen van de complete pijler, worden er ook werkzaamheden verricht aan de 2 beweegbare bruggen. Om de overlast tot een minimum te beperken, zijn er drie ‘trein vrije periodes’ (TVP) ingepland. In deze 72 uur moeten alle werkzaamheden plaatsvinden. In TVP1 zijn de tijdelijke palen onder de beweegbare bruggen geschroefd. In TVP2 is de brug controle inrichting omgebouwd naar een mechanische controle inrichting en zijn de bovenleiding onderdelen (kabels en leidingen, camera’s en scheepvaartseinen) verlegd. In TVP3 zijn het bovenste deel van pijler gesloopt, prefab pijlerblokken van 60 ton per stukgeplaatst, de aanbrug op z’n plek gevijzeld en de pijler compleet overgenomen door de tijdelijke hulpconstructie. Na TVP3 zijn we als een ‘intercity’ verder gegaan met de sloopwerkzaamheden